Utvärdering
av ”Språk i alla ämnen för alla elever”
på
Råby-Släbro skolor
Lärmodulen
har pågått under hösten 2014 med en avslutande träff i januari 2015. Pedagoger
i alla ämnen, även praktiskt-estetiska har deltagit. Tillsammans
har vi utforskat vad som menas med språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt. Utifrån
en arbetsmodell som vilat på 4 ben har vi tagit oss an filmer, texter och
innehåll. Inspiration, Planering, Genomförande och Reflektion har kännetecknat
våra träffar. Vi har haft 6 st träffar varav en träff var ett
utvärderingstillfälle.
Syfte
Syftet med "lärmodulen" var att vi genom gemensam läsning och gemensamma diskussioner skulle utveckla vår undervisning så att den anpassas till våra elevers olika behov och förutsättningar när det gäller språk- och kunskapsutveckling.
Syftet med "lärmodulen" var att vi genom gemensam läsning och gemensamma diskussioner skulle utveckla vår undervisning så att den anpassas till våra elevers olika behov och förutsättningar när det gäller språk- och kunskapsutveckling.
Mål
Målet med vårt arbete var att vi lärare skulle få ökade kunskaper om språkutvecklande arbetssätt som vi sedan kan omsätta i vår undervisning och därigenom ge våra elever ökad skolframgång.
Litteratur
Den litteratur vi läst och diskuterat under vårt språkutvecklingsarbete är framför allt Skolverkets skrifter Greppa språket och Få syn på språket. Ett urval andra artiklar har förekommit samt utdrag ur Pauline Gibbons bok "Stärk språket, stärk lärandet". Mycket av det material som finns att tillgå är hämtat från "Nationellt centrum för svenska som andraspråk"
På den första träffen som vi hade den 15 september
fick alla pedagoger fylla i en checklista för språkutvecklande arbete. Denna
checklista fylldes sedan i av samma pedagoger i januari för att kunna se vad
lärmodulen gett och vad vi behöver fortsätta att utveckla på våra skolor.
Sammanfattning
utifrån checklistan:
Vi
upplever i hög grad och mycket hög grad att vi har en undervisning som går från det konkreta mot det abstrakta.
Vi är duktiga på att knyta begreppen
till elevernas vardagsspråk och på att stötta
eleverna vid läsning av texter innan, under och efter läsningen. Detta har
inte förändrats så mycket under lärmodulen utan vi upplevde att vi var duktiga
på dessa saker redan innan.
Det som
går att utläsa som en förändring
under dessa månader är att vi gett eleverna större möjlighet att skriftligt bearbeta innehåll samt att vi gett större möjligheter till interaktion och
utvecklande samtal i klassrummet. (Parvis, smågrupper, lärare-elev,
helklass). Där det också skett en ganska stor förändring är att vi blivit bättre på att koppla innehåll till mål
och låta eleverna reflektera över sin undervisning.
Det vi
upplever att vi saknar i vår undervisning och som därmed är ett
utvecklingsområde är att vi upplever att vi saknar modeller för hur olika förmågor ska utvecklas, till exempel
analysförmåga.
I
utvärderingarna som gjorts var det också möjligt att uttrycka sig i löpande
skrift och jag har försökt att sammanställa även detta. Jag har tagit med några
citat som talat för fler.
Utvärdering
av lärmodulen:
Bra att få en struktur för
arbetet med språket och att vi uppmärksammar språket i alla ämnen.
Jag reflekterar mer över hur jag
arbetar nu och vad jag behöver utveckla.
Jag har blivit mycket bättre på
att arbeta med en text före, under och efter läsningen.
Träffarna har satt igång många
tankar! Viktigt för alla!
Träffarna har gjort att jag
reflekterar kring hur jag själv planerar och genomför undervisningen. Man får
upp ögonen vilka utvecklingsområden teamen har.
Jag har fått ut mycket för min
egen personliga utveckling.
Det har varit bra, lärorikt och
inspirerande. Bra genomförda tillfällen
med bra upplägg.
Marie har varit påläst, bra
förberedd, positiv och inspirerande.
Det har varit en bra mix med
föreläsningar, praktiska uppgifter och klipp.
Mycket praktiska exempel – bra!
Bra filmer!
Vad
anser jag att mitt nästa steg är:
-Tydliggöra
språkliga förmågor och mål i våra pedagogiska planeringar
-
Använda bilder för att tydliggöra och förstärka målen.
- Hitta
tid till utvärdering och reflektion i slutet av varje lektion och arbetsområde.
-
Synliggöra modeller för förmågor, ex analysförmågan
-
Använda mig av modelltexter och stötta eleverna mer framförallt i skrivande.
- Använda
Cirkelmodellen i alla ämnen.
-Arbeta
mer systematiskt med begrepp
- Ge
eleverna mer utrymme att träna det muntliga. Ge mer tid för samtal i par och i
grupp.
Min
skolas nästa steg:
· Skapa
en tydlig röd tråd i det språkutvecklande arbetet. Vad förväntas av eleverna
efter varje stadie? Vilka begrepp behöver eleverna möta på respektive stadie?
Viktigt att vi utgår från vad eleverna kan och att det blir bra överlämningar
över stadierna.
Vi
måste lämna över undervisning!
·
Teamen
behöver tid för samplanering. För att kunna arbeta mer ämnesövergripande måste
vi tillsammans göra pedagogiska planeringar där språket lyfts i alla ämnen.
Vilka förmågor och vilka ämnesspecifika ord kommer vi att arbeta med? Hur kan
idrott, slöjd, fritids förstärka det aktuella arbetsområdet och lyfta språket?
·
Teamen
behöver tid för att kunna diskutera det som är specifikt för respektive stadie
när det gäller språkutvecklande arbetssätt
·
Ämneslärarna behöver tid att diskutera det ämnesspecifika. Vilka ord och
begrepp skall lyftas fram i respektive ämne?
·
Mer
fokus på lässtrategier i alla ämnen.
·
Utveckla
modeller för skrivande. Använda Cirkelmodellen i alla ämnen.
·
Lyfta
goda exempel både på den egna skolan och även på andra skolor för att få tips
och inspiration.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar