tisdag 12 maj 2015

Utvärdering av vår Lärmodul

Utvärdering av ”Språk i alla ämnen för alla elever”
på Råby-Släbro skolor
Lärmodulen har pågått under hösten 2014 med en avslutande träff i januari 2015. Pedagoger i alla ämnen, även praktiskt-estetiska har deltagit. Tillsammans har vi utforskat vad som menas med språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt. Utifrån en arbetsmodell som vilat på 4 ben har vi tagit oss an filmer, texter och innehåll. Inspiration, Planering, Genomförande och Reflektion har kännetecknat våra träffar. Vi har haft 6 st träffar varav en träff var ett utvärderingstillfälle.

Syfte
Syftet med "lärmodulen" var att vi genom gemensam läsning och gemensamma diskussioner skulle utveckla vår undervisning så att den anpassas till våra elevers olika behov och förutsättningar när det gäller språk- och kunskapsutveckling.

Mål
Målet med vårt arbete var att vi lärare skulle få ökade kunskaper om språkutvecklande arbetssätt som vi sedan kan omsätta i vår undervisning och därigenom ge våra elever ökad skolframgång.

Litteratur
Den litteratur vi läst och diskuterat under vårt språkutvecklingsarbete är framför allt Skolverkets skrifter 
Greppa språket och Få syn på språket. Ett urval andra artiklar har förekommit samt utdrag ur Pauline Gibbons bok "Stärk språket, stärk lärandet". Mycket av det material som finns att tillgå är hämtat från "Nationellt centrum för svenska som andraspråk"  

På den första träffen som vi hade den 15 september fick alla pedagoger fylla i en checklista för språkutvecklande arbete. Denna checklista fylldes sedan i av samma pedagoger i januari för att kunna se vad lärmodulen gett och vad vi behöver fortsätta att utveckla på våra skolor.
Sammanfattning utifrån checklistan:
Vi upplever i hög grad och mycket hög grad att vi har en undervisning som går från det konkreta mot det abstrakta. Vi är duktiga på att knyta begreppen till elevernas vardagsspråk och på att stötta eleverna vid läsning av texter innan, under och efter läsningen. Detta har inte förändrats så mycket under lärmodulen utan vi upplevde att vi var duktiga på dessa saker redan innan.
Det som går att utläsa som en förändring under dessa månader är att vi gett eleverna större möjlighet att skriftligt bearbeta innehåll samt att vi gett större möjligheter till interaktion och utvecklande samtal i klassrummet. (Parvis, smågrupper, lärare-elev, helklass). Där det också skett en ganska stor förändring är att vi blivit bättre på att koppla innehåll till mål och låta eleverna reflektera över sin undervisning.
Det vi upplever att vi saknar i vår undervisning och som därmed är ett utvecklingsområde är att vi upplever att vi saknar modeller för hur olika förmågor ska utvecklas, till exempel analysförmåga.
I utvärderingarna som gjorts var det också möjligt att uttrycka sig i löpande skrift och jag har försökt att sammanställa även detta. Jag har tagit med några citat som talat för fler.

Utvärdering av lärmodulen:
Bra att få en struktur för arbetet med språket och att vi uppmärksammar språket i alla ämnen.
Jag reflekterar mer över hur jag arbetar nu och vad jag behöver utveckla.
Jag har blivit mycket bättre på att arbeta med en text före, under och efter läsningen.
Träffarna har satt igång många tankar! Viktigt för alla!
Träffarna har gjort att jag reflekterar kring hur jag själv planerar och genomför undervisningen. Man får upp ögonen vilka utvecklingsområden teamen har.
Jag har fått ut mycket för min egen personliga utveckling.
Det har varit bra, lärorikt och inspirerande.  Bra genomförda tillfällen med bra upplägg.
Marie har varit påläst, bra förberedd, positiv och inspirerande.
Det har varit en bra mix med föreläsningar, praktiska uppgifter och klipp.
Mycket praktiska exempel – bra! Bra filmer!

Vad anser jag att mitt nästa steg är:
-Tydliggöra språkliga förmågor och mål i våra pedagogiska planeringar
- Använda bilder för att tydliggöra och förstärka målen.
- Hitta tid till utvärdering och reflektion i slutet av varje lektion och arbetsområde.
- Synliggöra modeller för förmågor, ex analysförmågan
- Använda mig av modelltexter och stötta eleverna mer framförallt i skrivande.
- Använda Cirkelmodellen i alla ämnen.
-Arbeta mer systematiskt med begrepp
- Ge eleverna mer utrymme att träna det muntliga. Ge mer tid för samtal i par och i grupp.

Min skolas nästa steg:
·        Skapa en tydlig röd tråd i det språkutvecklande arbetet. Vad förväntas av eleverna efter varje stadie? Vilka begrepp behöver eleverna möta på respektive stadie? Viktigt att vi utgår från vad eleverna kan och att det blir bra överlämningar över stadierna.
Vi måste lämna över undervisning!

·         Teamen behöver tid för samplanering. För att kunna arbeta mer ämnesövergripande måste vi tillsammans göra pedagogiska planeringar där språket lyfts i alla ämnen. Vilka förmågor och vilka ämnesspecifika ord kommer vi att arbeta med? Hur kan idrott, slöjd, fritids förstärka det aktuella arbetsområdet och lyfta språket?

·         Teamen behöver tid för att kunna diskutera det som är specifikt för respektive stadie när det gäller språkutvecklande arbetssätt

·         Ämneslärarna behöver tid att diskutera det ämnesspecifika. Vilka ord och begrepp skall lyftas fram i respektive ämne?

·         Mer fokus på lässtrategier i alla ämnen.

·         Utveckla modeller för skrivande. Använda Cirkelmodellen i alla ämnen.

·         Lyfta goda exempel både på den egna skolan och även på andra skolor för att få tips och inspiration.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar