Träff 2

Vi träffas i våra arbetsgrupper väl förberedda efter den kartläggning vi har gjort i våra klasser kring hur vi startar en lektion och hur de första minuterna ser ut i klassrummet. Vi delger varandra de observationer och reflektioner vi har gjort och därefter funderar vi på om vi tillsammans kan komma till fram ett gemensamt beslut/ en åtgärd som vi vill pröva i våra klasser.

Återsamling i musiksalen där vi kort sammanfattar det som diskuterats i varje arbetsgrupp och därefter blickar framåt.


Träff 2: Lärarstödd undervisning – från tal till skrift



Kollegialt arbete - TRÄFF 2

PP-presentation och ett exempel från vår undervisning

Länk till powerpointen



Under denna andra kollegiala träff ska vi först diskutera det innehåll som vi har tagit del av. Därefter ska vi gemensamt planera en lektion eller annan aktivitet som ni sedan ska genomföra i era klasser. Planeringen skall utgå från Gibbons fyra faser. Utgångspunkten för dessa planeringar är de texter som vi har läst och ibland lektionsförslag.  Möjligheten att utveckla undervisningen gemensamt är en viktig del. Tanken är alltså att vi tillsammans ska diskutera de lektioner vi planerar, ge varandra råd, förslag och dela med er av kunskaper och erfarenheter.  

Utgå ifrån Gibbons fyra faser som nämns ovan och i presentationen från träff 2.Planera ett liknande exempel i din egen verksamhet med ditt arbetslag. Gibbons exempel är ett konkret exempel i no-undervisningen. Man kan också utgå från andra situationer beroende på ämne och elevernas ålder, t.ex. problemlösning eller diskussion i matematikämnet, kring ett studiebesök eller något ni upplevt tillsammans, en text ni läst eller film ni sett. Anpassa uppgiften så att den passar dina elever och din verksamhet. I tidiga årskurser kan man genomföra fas 4 gemensamt på så sätt att lärare och elever skriver texten tillsammans.

Genomför  det du planerat i din verksamhet. Redogör för och reflektera kring ditt arbete. Vilka iakttagelser gör du kring elevernas språkanvändning under de olika faserna? Använd dig av begreppen som du återfinner nedan. När du planerar och genomför ditt exempel, reflektera särskilt kring begrepp som förmågor, stöttning, språkets register, språkliga krav, vardagsrelaterat respektive kunskapsrelaterat språk (skolspråk), kontextbundet respektive kontextreducerat språk och innehåll, närmaste utvecklingszonen.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar