Vi har ingen gemensam storsamling denna gång utan under denna träff är tanken att ni träffas i resp. team och diskuterar det som ni hittills prövat. Därefter är tanken att ni tillsammans eller var och en läser kapitel 2 i Skolverkets nya häfte om elevernas delaktighet. Diskutera de frågeställningar som vi gjort i ordning och fundera över vikten av att ha eleverna med sig i ett förändringsarbete.
Citat och frågeställningar till kapitel 2
Att lärare ges förutsättningar för att arbeta med skolans värdegrundsfrågor som delaktighet och inflytande har betydelse för samspelet mellan eleverna och även mellan läraren och eleverna.
Värdegrunden ska synas, kännas och levas ute i skolorna.
För att genuint inflytande och delaktighet ska uppstå, och även att den pedagogiska situationen ska stödja elevernas hälsa och välbefinnande, är lärarnas bemötande av eleverna av avgörande betydelse.
Ett klassrumsklimat som främjar elevers delaktighet kännetecknas av att det skapas en gemenskap som är tillåtande, så att alla elevers röster bli hörda. En god gemenskap är alltså inget som kommer av sig självt, det krävs medvetet arbete för att skapa detta
Lyhörda lärare – bygger på det positiva som finns i en undervisningsgrupp genom att tillsammans skapa goda upplevelser mellan elever och lärare. Det kan handla om rutiner i klassrummet, exempelvis på morgonen m m.
Att sträva efter att skapa en miljö där olikheter accepteras och ses som en tillgång var också något som lärarna beskrev som centralt för att skapa en god undervisningsgemenskap.
1. Vilka förutsättningar är avgörande för att eleverna ska känna delaktighet och inflytande?
2. Hur skall vi få värdegrunden att synas, kännas och leva i våra klassrum och på vår skola?
3. Hur skapar vi en god gemenskap och en miljö där olikheter accepteras?
4. Hur kan vi koppla ihop de tankar som presenteras i denna skrift med de tankar som har väckts genom "Lektionen är helig"? Vad tar vi med oss när vi skall fatta gemensamma beslut kring olika åtgärder utifrån "Lektionen är helig"?
Värdegrunden ska synas, kännas och levas ute i skolorna.
För att genuint inflytande och delaktighet ska uppstå, och även att den pedagogiska situationen ska stödja elevernas hälsa och välbefinnande, är lärarnas bemötande av eleverna av avgörande betydelse.
Ett klassrumsklimat som främjar elevers delaktighet kännetecknas av att det skapas en gemenskap som är tillåtande, så att alla elevers röster bli hörda. En god gemenskap är alltså inget som kommer av sig självt, det krävs medvetet arbete för att skapa detta
Lyhörda lärare – bygger på det positiva som finns i en undervisningsgrupp genom att tillsammans skapa goda upplevelser mellan elever och lärare. Det kan handla om rutiner i klassrummet, exempelvis på morgonen m m.
Att sträva efter att skapa en miljö där olikheter accepteras och ses som en tillgång var också något som lärarna beskrev som centralt för att skapa en god undervisningsgemenskap.
1. Vilka förutsättningar är avgörande för att eleverna ska känna delaktighet och inflytande?
2. Hur skall vi få värdegrunden att synas, kännas och leva i våra klassrum och på vår skola?
3. Hur skapar vi en god gemenskap och en miljö där olikheter accepteras?
4. Hur kan vi koppla ihop de tankar som presenteras i denna skrift med de tankar som har väckts genom "Lektionen är helig"? Vad tar vi med oss när vi skall fatta gemensamma beslut kring olika åtgärder utifrån "Lektionen är helig"?
Träff 3: Att läsa på ett andra språk
Gibbons skriver i sin bok att läsaktiviteter måste fylla 2 viktiga funktioner; 1." De skall hjälpa läsarna att förstå just den text de läser."2. "De ska hjälpa läsarna att utveckla goda lässtrategier inför läsandet av andra texter" Denna träff kommer att handla om hur vi kan stötta våra elever så att de kan ta sig in i olika typer av texter och förstå det de läser på djupet.
Individuella förberedelser till träff 3
Läsa kapitel 4 s. 59 -74 i Greppa språket; Övergripande centrala aspekter och flerspråkiga elevers läsutveckling. Fördjupning i Gibbons kap 5 ”Att läsa på ett andraspråk”
Se UR introduktionsfilm om läsförståelsestrategier 7 min
http://urplay.se/Produkter/182939-Strategier-for-lasforstaelse-Introduktion
http://urplay.se/Produkter/182939-Strategier-for-lasforstaelse-Introduktion
Kollegialt arbete - TRÄFF 3
Redovisning tillsamman i arbetslagen inför de andra / tvärgrupper
Föreläsning - läsförståelsestrategier . fokus faktatexter
Under denna andra kollegiala träff ska ni först diskutera det innehåll som ni har tagit del av. Därefter ska ni gemensamt planera en lektion eller annan aktivitet som ni sedan ska genomföra i era klasser. Planeringen skall utgå från den kunskap som ni har fått kring läsförståelsestrategier. Pröva att introducera någon eller några läsförståelsestrategier.
Planera och genomför en lässtrategilektion med valfri text och ämne. En lektion där du både modellerar och låter eleverna få pröva. Skriva ned reflektioner. Utgångspunkten för dessa planeringar är de texter som ni har läst och ibland lektionsförslag samt föreläsningar. Möjligheten att utveckla undervisningen gemensamt är en viktig del. Tanken är alltså att ni tillsammans ska diskutera de lektioner ni planerar, ge varandra råd, förslag och dela med er av kunskaper och erfarenheter.
Planera och genomför en lässtrategilektion med valfri text och ämne. En lektion där du både modellerar och låter eleverna få pröva. Skriva ned reflektioner. Utgångspunkten för dessa planeringar är de texter som ni har läst och ibland lektionsförslag samt föreläsningar. Möjligheten att utveckla undervisningen gemensamt är en viktig del. Tanken är alltså att ni tillsammans ska diskutera de lektioner ni planerar, ge varandra råd, förslag och dela med er av kunskaper och erfarenheter.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar