Träff 5
Till träff ska du ha läst kapitel 7 och reflekterat lite över när eleverna är fokuserade och koncentrerade. Vi ses återigen i våra arbetsgrupper i samma rum som tidigare. Vi utgår från diskussionspunkterna på sid. 37. Vi diskuterar, reflekterar och kommer fram till förslag till åtgärder som vi vill pröva i våra klassrum. Vi har satt 60 min till diskussion i arbetsgrupperna innan vi återsamlas i åk 6 klassrum. Vid återsamlingen lyfter vi goda exempel och blickar framåt.
Träff 5: Att utforma språkliga mål i alla ämnen
Forskning visar att kommunikativ, flerstämmig undervisning där man fokuserar på språkets roll i alla ämnen är gynnsamt för alla elever och högst nödvändigt för flerspråkiga elever. Denna träff kommer vi att fokusera på vilka språkliga förmågor eleverna behöver utveckla och hur vi tydliggör dem både för oss själva men framförallt för eleverna.
Till träff ska du ha läst kapitel 7 och reflekterat lite över när eleverna är fokuserade och koncentrerade. Vi ses återigen i våra arbetsgrupper i samma rum som tidigare. Vi utgår från diskussionspunkterna på sid. 37. Vi diskuterar, reflekterar och kommer fram till förslag till åtgärder som vi vill pröva i våra klassrum. Vi har satt 60 min till diskussion i arbetsgrupperna innan vi återsamlas i åk 6 klassrum. Vid återsamlingen lyfter vi goda exempel och blickar framåt.
Träff 5: Att utforma språkliga mål i alla ämnen
Forskning visar att kommunikativ, flerstämmig undervisning där man fokuserar på språkets roll i alla ämnen är gynnsamt för alla elever och högst nödvändigt för flerspråkiga elever. Denna träff kommer vi att fokusera på vilka språkliga förmågor eleverna behöver utveckla och hur vi tydliggör dem både för oss själva men framförallt för eleverna.
Träff 5
Se alla tre filmerna som Anna Kaya gjort om att upprätta språkliga mål i undervisningen. Fundera kring frågeställningarna nedan och dokumentera i läsloggen.
- Det här gav mig nya insikter och kunskaper
- Det här väckte frågor som jag önskar diskutera
Miniföreläsning kring hur man kan utforma språkliga mål i den egna undervisningen och förtydliga detta genom lpp.
Utvärdering genom checklistan och tankar kring vad det egna arbetslaget vill arbeta vidare med, fördjupa sig i.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar