Att lärare ges förutsättningar för att arbeta med skolans
värdegrundsfrågor som delaktighet och inflytande har
betydelse för samspelet mellan eleverna och även mellan
läraren och eleverna.
Värdegrunden ska synas, kännas och
levas ute i skolorna.
För att genuint inflytande
och delaktighet ska uppstå, och även att den pedagogiska
situationen ska stödja elevernas hälsa och välbefinnande,
är lärarnas bemötande av eleverna av avgörande betydelse.
Ett klassrumsklimat som främjar elevers delaktighet
kännetecknas av att det skapas en gemenskap som är
tillåtande, så att alla elevers röster bli hörda. En god gemenskap är
alltså inget som kommer av sig självt, det krävs medvetet
arbete för att skapa detta
Lyhörda lärare – bygger på det positiva som
finns i en undervisningsgrupp genom att tillsammans
skapa goda upplevelser mellan elever och lärare. Det kan
handla om rutiner i klassrummet, exempelvis på morgonen m m.
Att sträva efter att skapa en miljö där olikheter
accepteras och ses som en tillgång var också något
som lärarna beskrev som centralt för att skapa en god
undervisningsgemenskap.
1. Vilka förutsättningar är avgörande för att eleverna ska känna delaktighet och inflytande?
2. Hur skall vi få värdegrunden att synas, kännas och leva i våra klassrum och på vår skola?
3. Hur kan vi koppla ihop de tankar som presenteras i denna skrift med de tankar som har väckts genom "Lektionen är helig"? Vad tar vi med oss när vi skall fatta gemensamma beslut kring olika åtgärder utifrån "Lektionen är helig"?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar