söndag 29 november 2015

Frågeställningar till kapitel 2 - Delaktighet för lärande

Att lärare ges förutsättningar för att arbeta med skolans värdegrundsfrågor som delaktighet och inflytande har betydelse för samspelet mellan eleverna och även mellan läraren och eleverna. 

Värdegrunden ska synas, kännas och levas ute i skolorna. 

För att genuint inflytande och delaktighet ska uppstå, och även att den pedagogiska situationen ska stödja elevernas hälsa och välbefinnande, är lärarnas bemötande av eleverna av avgörande betydelse. 

Ett klassrumsklimat som främjar elevers delaktighet kännetecknas av att det skapas en gemenskap som är tillåtande, så att alla elevers röster bli hörda. En god gemenskap är alltså inget som kommer av sig självt, det krävs medvetet arbete för att skapa detta

Lyhörda lärare – bygger på det positiva som finns i en undervisningsgrupp genom att tillsammans skapa goda upplevelser mellan elever och lärare. Det kan handla om rutiner i klassrummet, exempelvis på morgonen m m. 

Att sträva efter att skapa en miljö där olikheter accepteras och ses som en tillgång var också något som lärarna beskrev som centralt för att skapa en god undervisningsgemenskap.

1. Vilka förutsättningar är avgörande för att eleverna ska känna delaktighet och inflytande?

2. Hur skall vi få värdegrunden att synas, kännas och leva i våra klassrum och på vår skola?

3. Hur kan vi koppla ihop de tankar som presenteras i denna skrift med de tankar som har väckts genom "Lektionen är helig"? Vad tar vi med oss när vi skall fatta gemensamma beslut kring olika åtgärder utifrån "Lektionen är helig"?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar